12.03.15
Текст статті, опублікованої в газеті "День"
http://www.day.kiev.ua/uk/article/kultura/anshlagova-premyera-i-triumfalni-gastroli
Дожити до століття
Волинський академічний театр ім. Т.Шевченка відсвяткував своє 75-річчя
З нагоди ювілею трупа волинян гастролювала у Києві, де були показані три вистави: «Кайдаші» за мотивами повісті І.Нечуя-Левицького, «Назар Стодоля» Т. Шевченка та «Гамлет» Вільяма Шекспіра. Безпосередньому ж святкуванню ювілейної дати, яке, зрозуміло, відбулося в рідних стінах, передувала прем’єра вистави «Століття Якова: Перше кохання» за мотивами роману Володимира Лиса.
Право постановки «Століття Якова» художній керівник Волинського театру ім. Т. Шевченка Петро Ластівка (хоч сам роман автор інсценізував з його ініціативи) віддав Миколі Яремківу. Здатність поділитися з колегою «ласим шматком», яким є не лише для сцени, а й для кіно згаданий епос-біографія Лиса, схвальна сам по собі. Тим більш вона заслуговує на повагу, коли справа торкається театру, де, як відомо, творчі амбіції часто виплескуються за береги. Ластівка ж, при усіх його режисерських амбіціях та суто фахових інтересах, є вродженим лідером. Якщо ж висловлюватися рідною мовою, то його треба назвати добрим господарем, яким, власне, і має бути українець. А хороший господар вміє дбати не лише про своє, а й про спільне. Знаю про цю якість режисера ще з часів спільної роботи у Тернопільському театрі імені Т.Шевченка (схоже, за совєтів свідомо калькували назви українських театрів, аби їх знеособити). Тепер, приїхавши до Луцька на ювілей, я відразу відмітив, що ця його «хуторянська» у кращому розумінні слова хазяйновитість з віком лише вкоренилася у характер, знайшовши, до всього ж, підтримку в обличчі директора Волинського театру Анатолія Гливи. Зрозуміло, що тертя бувають у будь-якій справі і у будь-яких стосунках. Але дивлячись на творчо-господарський тандем Ластівки та Гливи, я по-доброму їм позаздрив. Українці між собою, на жаль, рідко приходять до порозуміння і злагоди. Власне, через цю незгідливість, успадковану ще від наших предків антів, ми і досі виборюємо незалежність для своєї держави.
«Століття Якова» саме і розповідає про те, як жилося українцям за різної, завжди чужої для них влади. Головний герой за свій довгий вік пережив аж п’ять різних держав, що воювали поміж собою, шматуючи при тому Україну: Російську імперію, УНР, Польщу, гітлерівську Німеччину, СССР (хотілося б, аби він пережив і олігархічну українську владу). Так що у романі Лиса можна знайти багато цікавого та пізнавального. Між тим, оскільки театр – це не серіал, з поміж усіх тем і сюжетних ліній для сценічної розповіді була вибрана історія кохання Якова та Уляни. Принцип побудови сюжету у виставі нехитрий: Яків (його грають декілька акторів, у ролі найстаршого Якова – Анатолій Романюк) згадує своє дитинство та юність, які пройшли під знаком рідкісного у наші часи кохання. Шекспірівські пристрасті розгортаються у поліському селі з тої ж таки причини, з якої вони вирують у багатьох класичних українських п’єсах: батьки хочуть видати доньку за багатого, а вона, покохавши бідного, хоче слідувати зову свого серця, а не розрахункам меркантильних предків. Щоправда, Улянка (Людмила Натанчук, малу ж Улясю прекрасно грає Діана Хмілевська) силою свого характеру могла б схилити батьків до того, аби вони видали її заміж за свого ж таки похресника Якова-Яся (Вячеслав Погудін, малого Яшка грає Данило Герасимчук). Але дівчина хоче, аби тато і мама віддали її за коханого зі свої, власної волі. Якщо ж її та батьківська воля розбігаються, то Улянка, за якою упадає не лише майбутній чоловік, а й двоюрідний брат, готова підкоритися закону, традиції. «У нашій сім’ї ніколи не перечили волі батьків, то ж і я її виконаю». При тому, вона не боїться людського осуду, не зважає на гнів найближчих родичів, бо не лише зачинає першого сина з коханим, а й до самого весілля з іншим бігає до нього на побачення. То ж яке почуття, який головний мотив рухає нею? Що, які темні жіночі сили заважають їй побратися з тим, кого вона любить усім жаром своєю вільної юної душі і свого палкого дівочого тіла? Оскільки режисер залишається у полі мелодрами, це питання, на жаль, у виставі не досліджується належним чином (а воно, як пам’ятаємо, складає основну колізію світової трагедії, де герой розривається між бажанням та обов’язком, свободою та необхідністю). Про це можна лише жалкувати, бо і сам сюжет, і залучення у виставу хору дають можливість віднайти в романі Лиса і виявити на сцені глибинні смислові пласти і акцентувати саме їх. Однак режисер вдовольнився поверховим прочитанням сюжету, який завершується зустріччю колишніх закоханих (Уляну у старості грає Ольга Осіїк), які хоч і пронесли через все життя своє почуття, але при тому навряд чи були щасливими. То що ж стає на заваді людському щастю? – якщо не прямої відповіді, то хоч би виразного художнього натяку на неї і чекаєш від «Століття Якова».
На це запитання дає свою чітку відповідь Петро Ластівка у поставленому вдруге «Гамлеті» (вперше – у Тернополі в кінці вісімдесятих). Зміст найбільш відомої шекспірівської трагедії для нього не утримує ніяких таємниць (після сотень інтерпретацій знайти новий зміст у «Гамлеті» і справді дуже важко). Тому режисер максимально задіює увесь свій талант постановника задля створення на сцені яскравого, динамічного дійства, що має донести до нас – і жахнути своєю відвертістю – правду про те, чого вартує світові невгамовне людське прагнення до влади та земних насолод. Історія боротьби за владу стара, як цей прогнилий світ. То ж і надії вистава не залишає ніякої: у фіналі із зали на сцену піднімається Фортінбрас у сучасному костюмі політичного клерка і представляє нам підкріплений печатками та підписами «документ», що гласить: «Я маю усі права на цю державу».
На жаль, у межах цієї статі нема змоги детально розповісти про виставу того ж таки Петра Ластівки «Назар Стодоля та його любовні поневіряння». Уже з самої назви стає зрозумілим, що обов’язкову для постановки на українській сцені мелодраму Тараса Шевченка режисер окрасив в лірико-комічні тони, від чого вона тільки виграла. Усвідомлюючи, що наївну, дидактичну класику не можна зараз грати у жанрі побутового реалізму, Ластівка знайшов прекрасний режисерський хід. Уся історія сватання до Галі молодого козака Стодолі та його суперника старого полковника Молочая тут гротескно розігрується товаришами Назара. Принцип «вистава у виставі», окрім того, що дає змогу виправдати і зробити органічними мелодраматичні, повчальні репліки героїв, тут ще й доносить до глядача важливу думку: театр, виховуючи нас, показуючи нам наші душевні вади, здатен допомогти розв’язати будь-яку конфліктну ситуацію. Думка, зважаючи на плачевний стан вітчизняної культури через зневажливе ставлення до неї наших можновладців, більш аніж актуальна. То ж зважаючи, що у вкрай скрутні для України часи владі буде тим більш не до культури, побажаємо Волинському театру у трудах праведних дожити до свого столітнього ювілею. А там побачимо...
Олександр ЄФИМОВ